brainfood

BRAINFOOD

Om goed te kunnen studeren heb je energie nodig en daarvoor is eten erg belangrijk. Heb je genoeg van al die blikjes energydrink of koppen koffie? Dan ben je hier op de juiste plek. Wij hebben voor jou het beste brainfood op een rijtje gezet. Haal er je voordeel uit!
BrainfoodVoedingsstoffen

Net zoals de rest van ons lichaam, hebben ook onze hersenen energie nodig om efficiënt te kunnen werken. Studeren zonder energie is erg lastig. Door goed te eten en te drinken help je jouw lichaam om de juiste energie te verkrijgen. Essentiële vetzuren moeten via ons eten het lichaam binnenkomen. Deze vetzuren helpen bij het bevorderen van een gezonde hersenfunctie. De meest effectieve vetzuren komen voor in vette vis, zoals: zalm, forel, makreel, haring en sardines. Ons lichaam kan deze vetten goed verwerken en dus ook makkelijk gebruiken. Niet alleen is dit goed voor het brein, het is ook goed voor het hart. Tonijn uit blik valt hier helaas niet onder, hier zit namelijk een relatief hoog percentage kwik in, wat cognitieve achteruitgang kan veroorzaken.

Andere belangrijke stoffen voor het lichaam zijn antioxidanten. Ze beschermen lichaamsweefsel en het DNA in je cellen tegen agressieve stoffen die schade veroorzaken. Het remt de ontwikkeling van dementie en de ziekte van Alzheimer. Antioxidanten zitten in bijvoorbeeld tomaten, spinazie, broccoli en zelfs watermeloen. Dit zijn allemaal brainfood producten en ook nog te koop in elke supermarkt, super handig!

Fruit
  • Bosbessen of ander donkerrood/paars fruit zoals kersen, verbeteren of vertragen geheugenverlies op  korte termijn. Ook beschermt de bosbes je lichaam tegen hart- en vaatziektes en heeft het een positief effect op de urinewegen.  Dit fruit is laag in calorieën en kan voor angst- en stressvermindering zorgen. Heb je dus een belangrijke toets op het programma staan? Eet dan een schaal bosbessen!
  • Niet alleen bosbessen zijn gezond, ook appels doen het goed. Een appel is veelzijdig, het zit vol met vitamines B en C, bevat veel antioxidanten en is makkelijk mee te nemen.
  • Zoek je meer energie op de korte termijn? Dan zijn bananen en kiwi’s je beste vriend. Deze fruitsoorten zijn makkelijk te verteren en bevorderen de spijsvertering. Zo geef je je jouw energieniveau een boost!
brainfoodVeel keuze

Naast groente en fruit is er nog meer voeding die goed voor je is en zorgt voor energie.

  • Wist je dat een lepel honing gelijk staat aan een blikje energydrink? Een shot van deze natuurlijke zoetmaker en je energieniveau schiet omhoog! Honing is daarnaast goed voor je spieren en lekker in bijvoorbeeld een kopje thee.
  • Zoete aardappel is ook een gezonde voeding. Het zit vol met vitamines en helpt jou tegen een (middag)dipje. Het heeft een zoete smaak, is op veel manieren te bereiden en is een gezond alternatief voor friet.
  • Een andere krachtige maar kleine vriend van velen is het ei. Een ei wordt maar liefst voor 97% in je lichaam opgenomen en helpt bij het vormen van spieren. Het kan op veel manieren worden gegeten, bijvoorbeeld als roerbak ei, spiegelei of gekookt ei.

Heb je een heerlijk menu vol met brainfood, maar gaat het studeren moeizaam? Bij Studentvoorstudent is er altijd een tutor die jou kan helpen bij de vakken die jij moeilijk vindt. Bekijk het aanbod hier.

 

/ 27 maart 2019 / door Janice van Studentvoorstudent

Meer blogs

Meer blogs
stress onder scholieren
17 april 2019 - door Janice van Studentvoorstudent
Stress onder scholieren
studieplekken in nijmegen
10 april 2019 - door Janice van Studentvoorstudent
Beste studieplekken in Nijmegen
studeren in het buitenland
4 april 2019 - door Janice van Studentvoorstudent
Studeren in het buitenland