Tips om jouw concentratie te verbeteren

Niet stil kunnen zitten,  je veel laten afleiden door je omgeving, afdwalen met je gedachten, geen motivatie om schoolwerk te maken of wanneer je eindelijk besluit om aan de slag te gaan gaat er als nog veel tijd overheen om in de juiste werkmodus te komen. Heel erg herkenbaar, maar wat moet je hier nu mee? Niets doen is eigenlijk ook geen optie want het beïnvloed je school- en werkprestaties, of misschien zelfs je zelfvertrouwen. Wat kun je nu doen om zowel bij jezelf als bij een ander de aandacht vast te houden?
Wat is concentratie precies?

Laten we eerst even stil staan bij wat concentratie is. Concentratie is het vermogen om je aandacht ergens op te richten. Aandacht voor één taak waar je je volledig op kunt focussen. Deze aandacht kan je ook verdelen. Als je dit doet op bijvoorbeeld twee taken, heb je maar 50% aandacht voor elk van hen. Aandacht is dus een belangrijke functie voor het uit kunnen voeren van handelingen. Door te focussen en aandacht vast te houden verwerken we informatie uit de omgeving. Maar waar kan je nou het beste mee beginnen?

Concentratieprobleem

1. De juiste werkplek

Concentratie vraagt om rust. Dit laat je geheugen zo goed mogelijk functioneren. Sommige hebben het liefst geen geluid en anderen kunnen zich beter concentreren met een rustig achtergrondmuziekje op. Kijk wat voor jou het prettigst werkt. Zorg dat de ruimte niet te warm of te koud is, de ideale temperatuur om goed te kunnen leren is 18 graden Celsius. Als er een lange concentratie nodig is hebben je hersenen meer zuurstof nodig (30 tot 40 procent), dus let op of er genoeg frisse lucht binnen kan. Misschien ken je de uitspraak ”Een rommelig bureau betekent een rommelig hoofd“. In zekere zin klopt dit ook. Moet je erg productief bezig zijn waarbij een hoge mate van concentratie en focus wordt gevraagd, dan heb je het meest aan een opgeruimd bureau. Probeer er ook voor te zorgen dat je weinig tot niet gestoord kan worden. Iedere keer dat je gestoord wordt, duurt het 8 minuten totdat je volledige concentratie weer terug is.

2. Maak een takenlijst

Het is normaal om je druk te maken over wat je allemaal nog moet doen en niet wetende waar je mee moet beginnen. Je hoofd raakt er vol mee. Om jezelf meer rust te gunnen in je hoofd kan je beginnen met het maken van een takenlijst. Als je je taken op één plek vastlegt, ben je gemiddeld 25% productiever. Kijk naar je deadlines en schrijf de belangrijkste en/of moeilijke zaken bovenaan. In de ochtend ben je het meest productief. Hierdoor kan je bewuster kiezen, wat ook weer rust in je hoofd geeft. Een programma waarin je dit zou kunnen doen is bijvoorbeeld Microsoft To-Do. Zo houdt je niet alleen voor jezelf het overzicht, maar ook voor anderen als dat van belang is.

3. Pauzes

Je brein functioneert beter als je pauzes neemt. Te lang doorgaan zorgt voor vermoeidheid en onrust. Elk uur 10 minuten pauze nemen is goed. Hoe lang je in één stuk achter elkaar geconcentreerd verschilt per persoon. Klok voor jezelf eens hoe lang je spanningsboog is. Dit kunnen blokken zijn van 30 tot 45 minuten of misschien wel langer. Het maakt niet uit hoe lang het is, zolang je je hier maar aan houdt. Vergeet deze ook niet in te delen op je takenlijst. Zie de pauze ook als een beloning. Loop even weg van de werkplek, doe iets wat jou helemaal afleidt en laat ontspannen. Wees creatief. Zorg dat je met positieve gevoelens weer aan de stof kunt beginnen. Hierdoor zal je het leren als iets positievers ervaren voor de volgende keer!

Concentratieprobleem

4. Actief studeren

Door een actieve studiehouding vergroot je je concentratie. Stel actieve vragen die bij je leerstof horen; waar gaat het over, wat weet ik al, wat is nieuw voor mij, wat vind ik moeilijk? Hiermee ben je al aan het verwerken. Maak het leren leuker. Je kan saaie en droge leerstof interessanter  maken! Dit kan je doen door bijvoorbeeld in je gedachten er boeiende beelden bij te bedenken, maak er een verhaal van. Alsof jij de hoofdpersoon bent die met allerlei vraagstukken en informatie te maken krijgt. Ook leer je makkelijker door een samenvatting te maken, bijvoorbeeld een mindmap. Maak het zo leuk als jij dat wilt, gebruik kleurtjes, tekeningen of grappige ezelsbruggetjes. Creativiteit kent geen grenzen!

5. Mindfulness

Mindfulness levert een bijdrage aan het verbeteren van je zelfstudie. Door regelmatig mindfulness oefeningen te doen ga je minder piekeren, krijg je minder stress en kan je effectiever werken. Je kan je gedachten laten rusten en je bezig houden met wat je nu aan het doen bent. Mindfulness training maakt dat mensen zich beter kunnen concentreren, beter kunnen leren en een beter geheugen krijgen. Daarnaast zitten er ook andere voordelen aan; denk aan minder stress (reductie van 40%) en piekeren, positieve effecten op de gezondheid en verhoogt het gevoel van geluk, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. Hierdoor ben je beter in staat om te leren en open te staan voor nieuwe manieren om de leerstof zo leuk mogelijk te maken voor jezelf.

Studiehulp nodig?

Deze tips kan je voor jezelf gebruiken, maar raadt dit ook anderen aan. Het kan leuk zijn om samen afspraken te maken, en bijvoorbeeld een beloning te bedenken. Mocht je, ondanks alle inspanningen, geen grip hebben op je schoolwerk? Vergelijk onze tutoren en kies diegene die het best bij jou past zodat je samen een oplossing kunt vinden en jou beste manier van leren kunt ontdekken.

Bekijk het aanbod!

/ 3 april 2020 / door Studentvoorstudent

Meer blogs

Meer blogs
mimi-thian--VHQ0cw2euA-unsplash
25 november 2020 - door Inge van Studentvoorstudent
Hoe vind je een goede stage?
coin-1080535_1280
10 november 2020 - door Melle van Studentvoorstudent
How To: Besparen op je zorgverzekering
Planning maken
28 oktober 2020 - door Inge van Studentvoorstudent
Hoe maak ik een goede planning voor tentamens?