FOMO of juist JOMO?
Je bent na een lange dag werken eindelijk op de bank geploft met een grote kop thee en een dekentje. Je wilt net aflevering 4 van je favoriete serie aanzetten, maar dan gaat je telefoon. Het is een vriend met de vraag of je meegaat naar de kroeg. Je hebt eigenlijk helemaal geen zin, maar de rest van de vriendengroep gaat immers ook. Wat zou jij doen? Zou jij je laten overhalen of zou je gewoon op play drukken en helemaal opgaan in je serie?
Fear of missing out
Veel mensen zullen er toch voor kiezen om mee te gaan naar de kroeg. Waarom? Ze hebben last van FOMO, fear of missing out. Mensen die last hebben van FOMO zijn bang om iets te missen, want het zou zomaar kunnen dat er echt iets hilarisch gebeurt waar je anders de volgende dag niet over mee kunt praten met je vrienden. Stel je voor zeg. Vaak speelt de sociale druk die mensen ervaren hier een grote rol in. We zijn bang om er niet bij te horen of zelfs als saai bestempeld te worden. Dus gaan we uiteindelijk toch maar mee, gewoon om er zeker van te zijn dat we niets missen.
Social media
De sociale druk wordt gevoed door social media. Als je niet door je vrienden wordt gebeld dan zie je tijdens het scrollen over je tijdlijn wel een verhaal voorbij komen van een sociale gelegenheid waar je bij had kunnen zijn. En laten we eerlijk zijn, foto’s of video’s op social media laten het vaak mooier lijken dan dat het daadwerkelijk is. Door alleen hoogtepunten te delen wordt er een nieuwe werkelijkheid gecreëerd. Een werkelijkheid die we met onze roze bril op bekijken, maar dus wel invloed heeft op de fear of missing out.
FOMO en Marketing
Er zijn ook organisaties die inspelen op FOMO in hun social media marketing. Vaak zijn dit organisaties die hiermee millennials willen bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is het Fyre Festival, dat begon met een aantal influencers op Instagram en een prachtige trailer. Een paradijselijk strand, prachtige modellen, heerlijke muziek en lekker eten. Wie wil dat nu niet? Voor veel millennials was dit een once-in-a-lifetime experience en die beleving wilden ze absoluut niet missen. Hierdoor waren de kaarten binnen 48 uur uitverkocht. Mocht je het nog niet kennen, bekijk dan de documentaire op Netflix (aanrader!).
Joy of missing out
In deze onwerkelijke tijd heb je een stuk minder last van de fear of missing out en dat kan ook goed voor je zijn. De sociale druk valt weg en je kunt meer met jezelf bezig zijn. Even geen druk voelen door wat anderen van je vinden, even niet geleefd worden door anderen en dus genieten van de joy of missing out (JOMO). Blogger Anil Dash bedacht in 2012 JOMO, de tegenhanger van FOMO. Het missen van bepaalde sociale gelegenheden zou volgens hem alleen maar positieve effecten met zich meebrengen. We zijn gewend om continu bezig te zijn, maar probeer iedere dag een uurtje me-time in te plannen. Zet dan je telefoon uit, doe even iets voor jezelf of zelfs even helemaal niets en gun jezelf een geluksmomentje. Dagdromen zorgt er er bijvoorbeeld voor dat je creativiteit wordt bevorderd. Zo ontdek je nieuwe hobby’s, ontwikkel je nieuwe ideeën en ga je je doelen sneller achterna.
Heb je bijvoorbeeld altijd al Spaans of Frans willen leren maar nooit de tijd ervoor genomen? Nu is de tijd om te werken aan je doelen die je normaal gesproken vooruitschuift. Bekijk het aanbod van kwalitatieve tutoren in heel Nederland.
Blogs, Persoonlijke ontwikkeling, Studentenleven / 14 mei 2020 / door Renee van Studentvoorstudent