De beste oplossingen voor afleiding in het onderwijs
Iedereen heeft er wel eens last van: je mobiel licht op van een berichtje, je krijgt een leuke aanbieding in de mail, er vliegt een vogel langs of je ontvangt een like via Instagram. Of je nu in college of in de schoolbanken zit, afleiding in het onderwijs is overal.
Social media
Onze grootste vriend kan onze ergste afleiding in het onderwijs zijn, namelijk het internet. Uit onderzoek van het CBS komt naar voren dat 47% van de studenten en leerlingen ervaart dat social media zorgt voor afleiding. Als de docent al twintig minuten aan het woord is, is het erg verleidelijk om tussendoor toch even te kijken welke filters snapchat nu weer heeft toegevoegd. Niet alleen de telefoon zorgt voor afleiding, maar ook je laptop is een bron van interessante sites wat je van het schoolwerk afhoudt. Het is tegenwoordig vaak verplicht om een laptop mee naar school te nemen, bijvoorbeeld voor aantekeningen of bepaalde oefenprogramma’s. Het is dan makkelijk om tussendoor even op TikTok te kijken naar de laatste updates. Als je hierdoor een paar belangrijke zinnen van de uitleg mist, is het moeilijk om je aandacht weer terug de les te halen.
Digitale afleiding in het onderwijs
Het is altijd leuk om te kijken wat je vrienden aan het doen zijn. Even een appje sturen kan al snel leiden tot een uitgebreid Whatsapp gesprek. Als je telefoon afgaat wordt het biologische beloningssysteem geactiveerd. Er ontstaat een verhoogde hersenactiviteit. Het bekende gelukstofje dopamine wordt afgegeven als je vervolgens de telefoon pakt. Als je dan het appje van je vriendin leest of die goede deal ziet voor de schoenen die je al zolang wilt, neemt het dopamine niveau toe. Je beloningssysteem wordt geactiveerd door de gedachte van de prikkel, namelijk het leuke berichtje op je telefoon. Nadat dit een aantal keren heeft plaatsgevonden raken de hersenen aan de prikkel gewend en neemt het dopamine niveau af, terwijl het lichaam dit gevoel wel wilt blijven ervaren. Hierdoor wordt er onbewust dwangmatig naar de telefoon gegrepen, wat voor enorme afleiding tijdens de les zorgt. Wist je dat een gemiddelde student of scholier gemiddeld 7 uur en 42 minuten per dag aan social media besteedt?
Andere afleidingen
Je zit in de les en kijkt naar buiten als het net begint met regenen. Je volgt de druppels die op het raam naar beneden rollen en elkaar raken. Ondertussen toetert er buiten auto naar een fietser die ruzie heeft met een paraplu. Je kijkt aandachtig naar de actie die buiten plaatsvindt en verdwaalt even in gedachten waar je terugdenkt aan de discussie die je gisteravond met je ouders had. Wanneer je weer naar het bord kijkt zie je dat de docent verder is gegaan en je het belangrijkste onderdeel uit de les hebt gemist. We raken makkelijk afgeleid door alles wat om ons heen gebeurt. Of het nu de auto buiten is, die vriend naast je of het geluid van mensen op de gang, voor je het weet zit je weer in je gedachtes verzonken en is de concentratie op je schoolwerk weg.
Omgaan met afleiding in het onderwijs
Hoe je met al deze afleiding om kunt gaan? Daar kunnen wij jou natuurlijk graag bij helpen! Zoals verteld zit je omgeving vol met prikkels zoals je telefoon, laptop en de mensen om je heen. Deze prikkels zijn vaak onbewust en kunnen we niet negeren, maar je kunt het aantal wel beperken. Hier de beste vier manieren op een rij:
- Zet je telefoon uit of leg hem buiten handbereik.
- Zorg ervoor dat je tijdens de pauze iets doet waar je je gedachtes vrij kan laten, bijvoorbeeld door even naar te buiten lopen. Hierdoor zal je later weer kunnen concentreren.
- Laat je omgeving weten wanneer je een belangrijke periode hebt op school.
- Ben bewust van de hoeveelheid prikkels en kijk vervolgens naar de mogelijke oorzaken. Hierdoor wordt je bewust over wat je afleidt.
Ben je tijdens de lessen alsnog teveel afgeleid en lukt het niet om je vak te halen? Dan is er bij Studentvoorstudent altijd een tutor te vinden die jou een steuntje in de rug wil geven. Benieuwd naar het aanbod? Bekijk het aanbod van kwalitatieve tutoren.
Blogs, Studeren / 1 maart 2019 / door Janice van Studentvoorstudent